Sjægten NØRGAARD P

Sjægten Nørgaard P er det ældste af Limfjordsmuseets sejlende museumsfartøjer og bygget i 1920 af A.P. Andersen i Nøreng på Salling.

Sjægten er et typisk Limfjordsfartøj, der havde sin storhedstid i perioden ca. 1850-1920. Typen er formentlig indført til Limfjorden fra det sydlige Norge omkring 1850 og blev hovedsageligt anvendt i datidens nye fiskeri med snurrevod, men anvendtes også til kroge og garn.

Sjægten er udviklet som et kompromis mellem robåd og sejlbåd. Som type er den kendetegnet ved at være klinkbygget og oftest udstyret med ringdæk og dam til opbevaring af levende fisk. I modsætning til andre jolletyper er sjægten relativt smal og højt rigget. Dens sødygtighed og gode sejlegenskaber har gjort den velegnet til at klare vind og vejrforholdene på de åbne bredninger, men også til at flygte fra fiskerikontrollen.

Man fiskede gerne to – tre mand sammen, og det var almindeligt at den ene mand ejede båden og en anden redskaberne. En evt. tredjemand var typisk en dreng. Man roede oftest voddet rundt og brugte kun sejlet til og fra fiskepladsen. Et sådant makkerpars fiskeri, kunne danne eksistensgrundlaget for to familier omkring år 1900. Efter 1. verdenskrig fortrængte bådmotoren imidlertid sjægtens rødbarkede sejl.

Siden midten af 1970’erne har sjægten fået en renæssance som fritidsfartøj. Starten på denne renæssance opstod faktisk under filmatiseringen af Hans Kirks ”Fiskerne”, hvor det pludselig viste sig vanskeligt at fremskaffe en sjægt til optagelserne. Sjægtene i tv-serien ”Fiskerne” er da heller ikke sjægte, men sjællandske bådtyper, der på lang afstand godt kunne agere sjægt. En flok limfjordselskere igangsatte på den baggrund en indsamling af fartøjer, og i dag mødes næsten 50 sjægte hvert år i august i Hjarbæk til de årlige verdensmesterskaber i sjægtesejlads.

I tæt samarbejde med Limfjordsmuseets bådebyggeri er bådebygger Kristian Mortensen i gang med restaurere vores ældste museumsfartøj. Udover at give Nørgaard P nyt liv er han også med til at holde klinkbygningstraditionerne i live, som er en håndværkstradition, der i december 2020 blev anerkendt af UNESCO på listen over menneskehedens immaterielle kulturarv.

Fakta om Nørgaard P

Konstruktion: Klinkbygget sejljolle med årer og dam

Materiale: Fyr på eg

Længde: 18 fod

Bredde: 5,6 fod

Dybdegående: 1,8 fod

Rigning: Sprydstagerigget med storsejl, fok og topsejl

Læs om de andre både

OTO9941 scaled

Sjægten AASE

Sjægten AASE er bygget i Sillerslev i 1898. Efterhånden som sjægtene blev udkonkurreret af motorjoller fra 1. verdenskrig og frem, endte mange udtjente sjægte på havne og strande rundt i Limfjorden. Det gjaldt også for Aase. Carsten Trans fandt sjægten i Kilen ved Struer omkring 1975, og tanken var alene at den skulle bruges til at sætte garn med. Der skulle ikke mast og sejl på, men blot en påhængsmotor.

DJI 0080 scaled

Aalborgjollen ALETHA

Aalborgjollen er en repræsentant for Danmarks tidligste sportssejlads. Man har før sejlet om kap, men med Aalborgjollen kom der en egentlig type, der i udstrækning overgik konkurrerende bådtyper. Allerede i 1940 blev den således anerkendt som obligatorisk øvelsesbåd for søspejderne i Danmark.