A 230 KIRSTINE af Løgstør

A230 KIRSTINE er Limfjordsmuseets største bevaringsværdige fartøj. Museet købte skibet i 2013 og restaurerede det frem til 2020, hvor det sejlede med i Nordens største kapsejlads for træskibe.

A230 KIRSTINE blev bygget på Rasmus Vilhelm Møllers værft i 1887 i Troense og var hjemmehørende i Løgstør 1912-1934, hvorfra den sejlede Limfjorden tynd som opkøberkvase, altså køb og salg af levende ål.

Efter at have forladt Limfjorden levede KIRSTINE en omskiftelig tilværelse, bl.a. under navnene VALOIA og EMANUEL. Skibet blev også omrigget til galease. I 2013 var KIRSTINE hjemmehørende i Helsingør og blev sat til salg. Her fik Limfjordsmuseet øje på det gamle Limfjordsfartøj og besluttede at købe det med henblik på at føre det tilbage til den periode, hvor det var hjemmehørende i fjorden.

Fakta om KIRSTINE

Længde: 13,31 m

Bredde: 3,83 m

BRT/NRT: 18,93/17,96

Materiale: Kravelbygget eg på eg

Maskineri: Bladt Diesel 90 Hk

Restaureringen af KIRSTINE er støtte af Skibsbevaringsfonden og LAG Nordjylland.

Læs om de andre både

Lodsen

LODSEN af Løgstør

Lodsbåden er bygget i 1929 af skibsbygger Ove Christensen fra Glyngøre, manden, som også stod bag det første pennalhus. Netop pennalhusene og lodsbåden har mange fællestræk. Bl.a. ses ”søskendeforholdet” ganske tydeligt på de to skibstypers skrog.

Nora pennalhuset

Pennalhuset NORA

Et pennalhus er navnet på den type motorjolle, som var helt karakteristisk for fiskeriet på Limfjorden fra 1930-1960. Limfjordsmuseets pennalhus er bygget af Ove Kristensens bror, Johannes Kristensen, i Bremdal ved Struer i 1937. Pennalhuset NORA er så vidt vides det eneste eksisterende pennalhus, der endnu har en funktionsdygtig glødehovedmotor (1938).