Pennalhuset NORA af Venø
Et pennalhus er navnet på den type motorjolle, som var helt karakteristisk for fiskeriet på Limfjorden fra 1930-1960. Det første pennalhus så dagens lys i 1926, da bådebygger Ove Kristensen i Glyngøre søsatte en helt ny type motorjolle. Med sin noget kantede facon mindende den om et af den tids træ-penalhuse. Deraf navnet.
Pennalhuset viste sig hurtigt som en fortrinlig fiskerbåd. Den var velsejlende, lå godt i vandet under indhaling af voddet, og så var den meget rummelig. Pennalhuset er af mange blevet kaldt en kunststykke i måling, idet fartøjer udnyttede målereglerne til det yderste, således at fartøjet blev størst muligt – uden at det overskred den daværende grænse for erhvervsfiskerfartøjer på Limfjorden, der lå på 5 BRT. Samtidigt var fartøjet stort nok til også at kunne bjerge sig på havet i de perioder, hvor fiskeriet på fjorden var for ringe.
Limfjordsmuseets pennalhus er bygget af Ove Kristensens bror, Johannes Kristensen, i Bremdal ved Struer i 1937. Pennalhuset NORA er så vidt vides det eneste eksisterende pennalhus, der endnu har en funktionsdygtig glødehovedmotor (1938).
Fakta om pennalhuset Nora (1937)
Konstruktion: Kravelbygget motorbåd med krydserhæk. 4,92 BRT
Materiale: Fyr på eg
Længde: 25, fod
Bredde: 8,4 fod
Dybgående: 4,2 fod
Motor: Grenå glødehovedmotor (1938). En-cylindret, 30 hk, diesel.
Rigning: Mast til stabilitetssejl.