Pennalhuset NORA af Venø

Et pennalhus er navnet på den type motorjolle, som var helt karakteristisk for fiskeriet på Limfjorden fra 1930-1960. Det første pennalhus så dagens lys i 1926, da bådebygger Ove Kristensen i Glyngøre søsatte en helt ny type motorjolle. Med sin noget kantede facon mindende den om et af den tids træ-penalhuse. Deraf navnet.

Pennalhuset viste sig hurtigt som en fortrinlig fiskerbåd. Den var velsejlende, lå godt i vandet under indhaling af voddet, og så var den meget rummelig. Pennalhuset er af mange blevet kaldt en kunststykke i måling, idet fartøjer udnyttede målereglerne til det yderste, således at fartøjet blev størst muligt – uden at det overskred den daværende grænse for erhvervsfiskerfartøjer på Limfjorden, der lå på 5 BRT. Samtidigt var fartøjet stort nok til også at kunne bjerge sig på havet i de perioder, hvor fiskeriet på fjorden var for ringe.

Limfjordsmuseets pennalhus er bygget af Ove Kristensens bror, Johannes Kristensen, i Bremdal ved Struer i 1937. Pennalhuset NORA er så vidt vides det eneste eksisterende pennalhus, der endnu har en funktionsdygtig glødehovedmotor (1938).

Fakta om pennalhuset Nora (1937)
Konstruktion: Kravelbygget motorbåd med krydserhæk. 4,92 BRT

Materiale:    Fyr på eg

Længde:      25, fod

Bredde:       8,4 fod

Dybgående: 4,2 fod

Motor: Grenå glødehovedmotor (1938). En-cylindret, 30 hk, diesel.

Rigning:       Mast til stabilitetssejl.

Læs om de andre både

Motorjollen INGA 1

Motorjollen INGA

Motorbåden Inga er bygget i 1950 i Skive til en gårdejer i Grættrup på Salling. Båden har stadig sin originale motor – en 1 cylindret Ideal fra Fjellebroen. Motorbåde af denne type og størrelse var indtil til ca. 1980 karakteristiske for bierhvervsfiskeriet i den centrale del af Limfjorden.

Loegstoer jollen 1

Løgstør-jollen SØSTJERNEN

Museets jolle var den første som de to bådebyggere Søren Sørensen og Peter Kjær byggede. De startede byggeriet af den i et lejet pakhus ved havnen, men da de købte Løgstør Bådebyggeri, blev den flyttet derned og afsluttet. Senere byggedes en række af joller af samme type. Jollerne blev populære helt ud over Limfjordens grænser.