Forløb for mellemtrinet

Tag dine elever med på en sanselig og lærerig rejse, hvor vi dykker ned i Limfjordens historie, natur og matematiske mysterier. Gennem spændende hands-on aktiviteter får eleverne mulighed for at opleve fjorden både over og under vand, mens vi undersøger dyrelivet, eksperimenterer med tal og mønstre i naturen og udforsker vikingernes håndværk som en del af UNESCOs verdensarv. Uanset om vi mødes ved fjorden eller på jeres skole, lover vi en dag fyldt med nysgerrighed, fordybelse og nye opdagelser.

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Kan det flyde?

dreng 1

Børn af fjorden

skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

fjordmatematik 2

Fjorden i tal

unesco 1

UNESCO vikingehåndværk

muslinger friluftraadet 1

Fra fjord til bord

Formidling Indendoers fiskedissektion

Fiskedissektion

”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”

Tine Pedersen

Vi bringer Limfjorden ud

Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.

Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Kan det flyde?

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.

Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.

Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.

FAQ

  • Klassetrin
    3. – 6. klasse
    Maks 30 elever
  • Fag
    Håndværk og design
  • Varighed
    2 – 3 timer
  • Sted
    Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    400,- til indkøb af materialer
dreng

Børn af fjorden

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.

FAQ

  • Klassetrin
    3. – 6. klasse
  • Fag
    Historie
    Håndværk og design
    Madkundskab
  • Varighed
    3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – oktober
  • Pris
    400,- til indkøb
skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

FAQ

  • Klassetrin
    2. – 9. klasse
  • Fag
    Natur og teknologi
    Biologi
  • Varighed
    2 – 3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – september
  • Pris
    Gratis
fjordmatematik 2

Fjorden i tal – fjordmatematik

Beskrivelse
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.

Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.

Emneområde
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
  • Fag
    Matematik
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – oktober
  • Pris
    Gratis
unesco 1

UNESCO vikingehåndværk
Vores arv – verdensarv

Beskrivelse
Den immaterielle kulturarv, det håndværk som knytter sig til de klinkbyggede skibe, som vikingerne sejlede ud med kan eleverne få i hænderne og derved opnå en forståelse for, hvordan

Aktiviteter
Efter en kort introduktion hvor formidleren fortæller om bådene og de håndværk som knytter sig til dem, deles eleverne i grupper som roterer mellem forskellige værksteder. Der skal kartes og spindes, slås reb, sejles på kanalen og arbejdes med træ på værkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng.

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 6. klasse
  • Fag
    Historie
    Håndværk og design
  • Varighed
    3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – september
  • Pris
    Gratis
muslinger friluftraadet 1

Fra fjord til bord

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien?  Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
  • Fag
    Madkundskab
    Historie
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    800,- til indkøb
Formidling Indendoers fiskedissektion

Fiskedissektion

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?

Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
    Maks 28 elever
  • Fag
    Biologi
    Natur og teknik
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    På skolen eller
    på Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    800,-
Tine 2 scaled

Kontakt

For mere information kontakt biolog og formidler

Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]

Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.

Kan det flyde?

Klassetrin

3. – 6. klasse
Maks 30 elever

Fag

Håndværk og design

Varighed

2 – 3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

400,- til indkøb af materialer

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.

Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.

Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.

Børn af fjorden

Klassetrin

3. – 6. klasse
Maks 28 elever

Fag

Historie
Håndværk og design
Madkundskab

Varighed

3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – oktober

Pris

400,- til indkøb

dreng

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.

Limfjorden – under overfladen

Klassetrin

2. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Natur og teknologi
Biologi

Varighed

2 – 3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – september

Pris

Gratis

skoletjeneste

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Fjorden i tal – fjordmatematik

Klassetrin

4. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Matematik

Varighed

Ca. 2 timer

Hvor

Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – oktober

Pris

Gratis

fjordmatematik 2

BESKRIVELSE
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.

Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.

AKTIVITETER
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.

EMNEOMRÅDE
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik

UNESCO vikingehåndværk
Vores arv – verdensarv

Klassetrin

4. – 6. klasse
Maks 28 elever

Fag

Historie
Håndværk og design

Varighed

3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – september

Pris

Gratis

unesco 1

Beskrivelse
Den immaterielle kulturarv, det håndværk som knytter sig til de klinkbyggede skibe, som vikingerne sejlede ud med kan eleverne få i hænderne og derved opnå en forståelse for, hvordan

Aktiviteter
Efter en kort introduktion hvor formidleren fortæller om bådene og de håndværk som knytter sig til dem, deles eleverne i grupper som roterer mellem forskellige værksteder. Der skal kartes og spindes, slås reb, sejles på kanalen og arbejdes med træ på værkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng.

Fra fjord til bord

Klassetrin

4. – 9. klasse

Fag

Historie
Madkundskab

Varighed

2 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

800,- til indkøb

muslinger friluftraadet 1

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien?  Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.

Fiskedissektion

Klassetrin

4. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Biologi
Natur og teknik

Varighed

2 timer

Hvor

På skolen eller på Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

800,- til indkøb

Formidling Indendoers fiskedissektion

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?

Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.