Forløb for mellemtrinet
Tag dine elever med på en sanselig og lærerig rejse, hvor vi dykker ned i Limfjordens historie, natur og matematiske mysterier. Gennem spændende hands-on aktiviteter får eleverne mulighed for at opleve fjorden både over og under vand, mens vi undersøger dyrelivet, eksperimenterer med tal og mønstre i naturen og udforsker vikingernes håndværk som en del af UNESCOs verdensarv. Uanset om vi mødes ved fjorden eller på jeres skole, lover vi en dag fyldt med nysgerrighed, fordybelse og nye opdagelser.

Kan det flyde?

Børn af fjorden

Limfjorden – under overfladen

Fjorden i tal

UNESCO vikingehåndværk

Fra fjord til bord

Fiskedissektion
”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”
Tine Pedersen
Vi bringer Limfjorden ud
Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.
Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

Kan det flyde?
Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.
Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.
Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.
FAQ
- Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 30 elever - Fag
Håndværk og design - Varighed
2 – 3 timer - Sted
Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
400,- til indkøb af materialer

Børn af fjorden
Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.
FAQ
- Klassetrin
3. – 6. klasse - Fag
Historie
Håndværk og design
Madkundskab - Varighed
3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – oktober - Pris
400,- til indkøb

Limfjorden – under overfladen
Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
FAQ
- Klassetrin
2. – 9. klasse - Fag
Natur og teknologi
Biologi - Varighed
2 – 3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – september - Pris
Gratis

Fjorden i tal – fjordmatematik
Beskrivelse
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.
Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.
Emneområde
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse - Fag
Matematik - Varighed
2 timer - Sted
Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – oktober - Pris
Gratis

UNESCO vikingehåndværk
Vores arv – verdensarv
Beskrivelse
Den immaterielle kulturarv, det håndværk som knytter sig til de klinkbyggede skibe, som vikingerne sejlede ud med kan eleverne få i hænderne og derved opnå en forståelse for, hvordan
Aktiviteter
Efter en kort introduktion hvor formidleren fortæller om bådene og de håndværk som knytter sig til dem, deles eleverne i grupper som roterer mellem forskellige værksteder. Der skal kartes og spindes, slås reb, sejles på kanalen og arbejdes med træ på værkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng.
FAQ
- Klassetrin
4. – 6. klasse - Fag
Historie
Håndværk og design - Varighed
3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – september - Pris
Gratis

Fra fjord til bord
Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien? Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse - Fag
Madkundskab
Historie - Varighed
2 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
800,- til indkøb

Fiskedissektion
Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?
Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever - Fag
Biologi
Natur og teknik - Varighed
2 timer - Sted
På skolen eller
på Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
800,-

Kontakt
For mere information kontakt biolog og formidler
Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]
Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.
Kan det flyde?
Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 30 elever
Fag
Håndværk og design
Varighed
2 – 3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
400,- til indkøb af materialer

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.
Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.
Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.
Børn af fjorden
Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 28 elever
Fag
Historie
Håndværk og design
Madkundskab
Varighed
3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – oktober
Pris
400,- til indkøb

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.
Limfjorden – under overfladen
Klassetrin
2. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Natur og teknologi
Biologi
Varighed
2 – 3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – september
Pris
Gratis

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
Fjorden i tal – fjordmatematik
Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Matematik
Varighed
Ca. 2 timer
Hvor
Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – oktober
Pris
Gratis

BESKRIVELSE
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.
Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.
AKTIVITETER
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.
EMNEOMRÅDE
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik
UNESCO vikingehåndværk
Vores arv – verdensarv
Klassetrin
4. – 6. klasse
Maks 28 elever
Fag
Historie
Håndværk og design
Varighed
3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – september
Pris
Gratis

Beskrivelse
Den immaterielle kulturarv, det håndværk som knytter sig til de klinkbyggede skibe, som vikingerne sejlede ud med kan eleverne få i hænderne og derved opnå en forståelse for, hvordan
Aktiviteter
Efter en kort introduktion hvor formidleren fortæller om bådene og de håndværk som knytter sig til dem, deles eleverne i grupper som roterer mellem forskellige værksteder. Der skal kartes og spindes, slås reb, sejles på kanalen og arbejdes med træ på værkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng.
Fra fjord til bord
Klassetrin
4. – 9. klasse
Fag
Historie
Madkundskab
Varighed
2 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
800,- til indkøb

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien? Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.
Fiskedissektion
Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Biologi
Natur og teknik
Varighed
2 timer
Hvor
På skolen eller på Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
800,- til indkøb

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?
Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.