Forløb for indskolingen

Vi byder indskolingselever velkommen til en sjov og lærerig dag, hvor de kan gå på opdagelse i Limfjordens spændende verden. Gennem leg, nysgerrighed og hands-on aktiviteter udforsker vi fjordens dyreliv, historier og hemmeligheder. Børnene får mulighed for at mærke livet under vand i rørebassinet, lytte til spændende fortællinger og måske endda tage på en sejltur, hvor de oplever fjorden helt tæt på.

Kan I ikke komme til os? Så kommer vi gerne til jer! Vi pakker vores kufferter med spændende genstande fra fjordens verden og skaber en levende oplevelse på skolen.

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Kan det flyde?

dreng 1

Børn af fjorden

skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”

Tine Pedersen

Vi bringer Limfjorden ud

Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.

Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Kan det flyde?

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.

Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.

Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.

FAQ

  • Klassetrin
    3. – 6. klasse
    Maks 30 elever
  • Fag
    Håndværk og design
  • Varighed
    2 – 3 timer
  • Sted
    Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    400,- til indkøb af materialer
dreng

Børn af fjorden

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.

FAQ

  • Klassetrin
    3. – 6. klasse
    Maks 28 elever
  • Fag
    Historie
    Håndværk og design
    Madkundskab
  • Varighed
    3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
  • Hvornår
    April – oktober
  • Pris
    400,- til indkøb
skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

FAQ

  • Klassetrin
    2. – 9. klasse
  • Fag
    Natur og teknologi
    Biologi
  • Varighed
    2 – 3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet

     

    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – september
  • Pris
    Gratis
Tine 2 scaled

Kontakt

For mere information kontakt biolog og formidler

Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]

Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.

Kan det flyde?

Klassetrin

3. – 6. klasse
Maks 30 elever

Fag

Håndværk og design

Varighed

2 – 3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

400,- til indkøb af materialer

freepik the style is candid image photography with natural 67368

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.

Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.

Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.

Børn af fjorden

Klassetrin

3. – 6. klasse
Maks 28 elever

Fag

Historie
Håndværk og design
Madkundskab

Varighed

3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – oktober

Pris

400,- til indkøb

dreng

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.

Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.

Limfjorden – under overfladen

Klassetrin

2. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Natur og teknologi
Biologi

Varighed

2 – 3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – september

Pris

Gratis

skoletjeneste

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.