Forløb for indskolingen
Vi byder indskolingselever velkommen til en sjov og lærerig dag, hvor de kan gå på opdagelse i Limfjordens spændende verden. Gennem leg, nysgerrighed og hands-on aktiviteter udforsker vi fjordens dyreliv, historier og hemmeligheder. Børnene får mulighed for at mærke livet under vand i rørebassinet, lytte til spændende fortællinger og måske endda tage på en sejltur, hvor de oplever fjorden helt tæt på.
Kan I ikke komme til os? Så kommer vi gerne til jer! Vi pakker vores kufferter med spændende genstande fra fjordens verden og skaber en levende oplevelse på skolen.

Kan det flyde?

Børn af fjorden

Limfjorden – under overfladen
”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”
Tine Pedersen
Vi bringer Limfjorden ud
Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.
Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

Kan det flyde?
Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.
Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.
Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.
FAQ
- Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 30 elever - Fag
Håndværk og design - Varighed
2 – 3 timer - Sted
Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
400,- til indkøb af materialer

Børn af fjorden
Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.
FAQ
- Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 28 elever - Fag
Historie
Håndværk og design
Madkundskab - Varighed
3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet - Hvornår
April – oktober - Pris
400,- til indkøb

Limfjorden – under overfladen
Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
FAQ
- Klassetrin
2. – 9. klasse - Fag
Natur og teknologi
Biologi - Varighed
2 – 3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – september - Pris
Gratis

Kontakt
For mere information kontakt biolog og formidler
Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]
Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.
Kan det flyde?
Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 30 elever
Fag
Håndværk og design
Varighed
2 – 3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
400,- til indkøb af materialer

Beskrivelse
Eleverne bliver præsenteret for forskellige materialer, som de kan vælge imellem til fremstilling af deres flåder.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation inddeles eleverne i grupper, som skal arbejde sammen om at vælge materialer til deres flåde. Eleverne argumenterer for deres valg og bliver støttet i processen.
Flåden skal kunne bære mindst én elev fra gruppen. HUSK skiftetøj.
Flåderne afprøves enten i Frederik VII Kanal eller fra stranden. Der vil være en livredder til stede.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene indenfor forarbejdning, materialekendskab og design og kan anvendes som optakt til et emne i håndværk og design hjemme på skolen.
Børn af fjorden
Klassetrin
3. – 6. klasse
Maks 28 elever
Fag
Historie
Håndværk og design
Madkundskab
Varighed
3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – oktober
Pris
400,- til indkøb

Beskrivelse
Gennem aktiviteterne vil eleverne blive introduceret til forskellige arbejdsopgaver, som børn deltog i omkring starten af 1900-tallet. Børn deltog allerede fra en meget tidlig alder i de forskellige arbejdsopgaver som en fiskebonde-familie havde for at opretholde livet ved fjorden.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion deles eleverne i grupper som roterer gennem forskellige værksteder. Der skal laves mad i det fri, læsses kornsække i robåden, slås reb og snittes legetøj. Lærerne vil være ansvarlige for madværkstedet samt snitteværkstedet.
Emneområde
Aktiviteterne dækker fælles mål for bl.a. håndværk og design; håndtering af værktøj, materialekendskab og design. Fælles mål for historie; kronologi og sammenhæng samt fælles mål for madkundskab; madlavning samt måltid og madkultur.
Limfjorden – under overfladen
Klassetrin
2. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Natur og teknologi
Biologi
Varighed
2 – 3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – september
Pris
Gratis

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.