Forløb for udskolingen

Bliv klogere på fjorden – og de store spørgsmål, der knytter sig til den. I vores forløb for udskolingen dykker vi ned i fjordens økosystem, undersøger livet over og under overfladen og stiller skarpt på aktuelle miljøudfordringer som mikroplast og ålegræssets betydning for havmiljøet. Gennem fællesfaglige forløb kobler vi teori og praksis, så eleverne får hands-on erfaring med naturvidenskabelige metoder og dataindsamling i felten. Om I kommer til os, eller vi bringer fjorden til jer, giver vi eleverne en lærerig og engagerende oplevelse, der bringer naturfagene tættere på virkeligheden.

skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

fjordmatematik 2

Fjorden i tal

muslinger friluftraadet 1

Fra fjord til bord

Formidling Indendoers fiskedissektion

Fiskedissektion

udskolingen 1

Fællesfagligt naturforløb

plast

Mikroplast i Limfjorden

snorkling

Ålegræs – Limfjordens regnskov

”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”

Tine Pedersen

Vi bringer Limfjorden ud

Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.

Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

skoletjeneste

Limfjorden – under overfladen

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

FAQ

  • Klassetrin
    2. – 9. klasse
  • Fag
    Natur og teknologi
    Biologi
  • Varighed
    2 – 3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – september
  • Pris
    Gratis
fjordmatematik 2

Fjorden i tal – fjordmatematik

Beskrivelse
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.

Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.

Emneområde
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
  • Fag
    Matematik
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    April – oktober
  • Pris
    Gratis
muslinger friluftraadet 1

Fra fjord til bord

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien?  Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
  • Fag
    Madkundskab
    Historie
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    800,- til indkøb
Formidling Indendoers fiskedissektion

Fiskedissektion

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?

Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.

FAQ

  • Klassetrin
    4. – 9. klasse
    Maks 28 elever
  • Fag
    Biologi
    Natur og teknik
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    På skolen eller
    på Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    800,-
udskolingen 1

Fællesfagligt naturforløb

„Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget“

Beskrivelse
Fødevareproduktion på land kræver mange ressourcer. Der skal bruges drikkevand til dyrene og markerne skal gødes og plejes, så udbyttet bliver stort. Regenerativ dyrkning af blåmuslinger og tang er en skånsom måde at producere fødevarer på.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation tager vi grejet i trækvogne og går ud til muslingeflåden. Her undersøger vi muslingerne, tager vandprøver og diskuterer forholdene for produktion af fødevarer under overfladen.

Trækkes emnet til eksamen, kan eleverne og naturfagslæreren genbesøge fjordhaven og formidleren for genopfriskning af de tidligere gennemgåede emner.

Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Fagene biologi, fysik, kemi og matematik kommer i spil gennem undersøgelserne.

FAQ

  • Klassetrin
    8. – 9. klasse
  • Fag
    Eksamensrelateret
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    Fjordhaverne og
    på Limfjordsmuseet

     

    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Marts – oktober
  • Pris
    Gratis
plast

Mikroplast i Limfjorden

Beskrivelse
Plast findes i alle verden have og også i Limfjorden. De store stykker plast kan findes og bortskaffes, men hvad med de små stykker plast; hvor forsvinder de hen?

Aktiviteter
Efter en kort introduktion fortæller formidleren i et kort oplæg historien om udledning af spilde fra land og konsekvenserne heraf. Derefter inddeles eleverne i grupper som tager vandprøver og gennem mikroskopi identificerer mikroplasten i prøverne. Dyr indtager også mikroplast og eleverne dissekerer desuden blåmuslinger for mikroplast.

Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Der lægges vægt på fagudtryk og faglig viden.

FAQ

  • Klassetrin
    7. – 9. klasse
  • Fag
    Biologi
  • Varighed
    2 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Hele året
  • Pris
    Gratis
snorkling

Ålegræs – Limfjordens regnskov

Beskrivelse
Eleverne udforsker Limfjordens økosystem med særligt fokus på ålegræssets rolle. Gennem snorkling og praktiske observationer lærer de, hvordan ålegræs fungerer som levested og fødekilde for forskellige marine arter, samt hvordan det bidrager til at reducere mængden af mikroalger ved at tilbageholde kvælstof.

Aktiviteter
Forløbet foregår i og ved vandet, hvor eleverne snorkler for at observere ålegræssets udbredelse og dets betydning for livet i fjorden. De arbejder med feltobservationer og bidrager til kortlægning af ålegræssets udbredelse som en del af en konkret undersøgelse.

Emneområde
Undersøgelse af organismers livsbetingelser og navigation under vandoverfladen. Forløbet understøtter praktisk arbejde med naturfaglige metoder og giver eleverne indsigt i økologiske sammenhænge og behovet for naturbevarelse.

FAQ

  • Klassetrin
    7. – 9. klasse
    Maks 14 elever
  • Fag
    Biologi
    Geografi
    Idræt
  • Varighed
    3 timer
  • Sted
    På Limfjordsmuseet
    • Toiletter og handicaptoiletter
    • Mulighed for at spise madpakker
    • Legeplads
  • Hvornår
    Juni, august og september
  • Pris
    Gratis
Tine 2 scaled

Kontakt

For mere information kontakt biolog og formidler

Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]

Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.

Limfjorden – under overfladen

Klassetrin

2. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Natur og teknologi
Biologi

Varighed

2 – 3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – september

Pris

Gratis

skoletjeneste

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.

Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.

På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.

Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Fjorden i tal – fjordmatematik

Klassetrin

4. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Matematik

Varighed

Ca. 2 timer

Hvor

Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

April – oktober

Pris

Gratis

fjordmatematik 2

BESKRIVELSE
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.

Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.

AKTIVITETER
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.

EMNEOMRÅDE
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik

Fiskedissektion

Klassetrin

4. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Biologi
Natur og teknik

Varighed

2 timer

Hvor

På skolen eller på Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

800,- til indkøb

Formidling Indendoers fiskedissektion

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?

Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.

Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.

Fra fjord til bord

Klassetrin

4. – 9. klasse

Fag

Historie
Madkundskab

Varighed

2 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads

Hvornår

Hele året

Pris

800,- til indkøb

muslinger friluftraadet 1

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien?  Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.

Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten

Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.

Fællesfagligt naturforløb

„Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget“

Klassetrin

8. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Eksamensrelateret

Varighed

2 timer

Hvor

Fjordhaverne og
på Limfjordsmuseet

Hvornår

Marts – oktober

Pris

Gratis

udskolingen 1

Beskrivelse
Fødevareproduktion på land kræver mange ressourcer. Der skal bruges drikkevand til dyrene og markerne skal gødes og plejes, så udbyttet bliver stort. Regenerativ dyrkning af blåmuslinger og tang er en skånsom måde at producere fødevarer på.

Aktiviteter
Efter en kort præsentation tager vi grejet i trækvogne og går ud til muslingeflåden. Her undersøger vi muslingerne, tager vandprøver og diskuterer forholdene for produktion af fødevarer under overfladen.

Trækkes emnet til eksamen, kan eleverne og naturfagslæreren genbesøge fjordhaven og formidleren for genopfriskning af de tidligere gennemgåede emner.

Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Fagene biologi, fysik, kemi og matematik kommer i spil gennem undersøgelserne.

Mikroplast i Limfjorden

Klassetrin

7. – 9. klasse
Maks 28 elever

Fag

Biologi

Varighed

2 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet

Hvornår

Hele året

Pris

Gratis

plast

Beskrivelse
Plast findes i alle verden have og også i Limfjorden. De store stykker plast kan findes og bortskaffes, men hvad med de små stykker plast; hvor forsvinder de hen?

Aktiviteter
Efter en kort introduktion fortæller formidleren i et kort oplæg historien om udledning af spilde fra land og konsekvenserne heraf. Derefter inddeles eleverne i grupper som tager vandprøver og gennem mikroskopi identificerer mikroplasten i prøverne. Dyr indtager også mikroplast og eleverne dissekerer desuden blåmuslinger for mikroplast.

Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Der lægges vægt på fagudtryk og faglig viden.

Ålegræs – Limfjordens regnskov

Klassetrin

7. – 9. klasse
Maks 14 deltagere

Fag

Biologi
Geografi
Idræt

Varighed

3 timer

Hvor

På Limfjordsmuseet

Hvornår

Juni
August
September

Pris

Gratis

snorkling

Beskrivelse
Eleverne udforsker Limfjordens økosystem med særligt fokus på ålegræssets rolle. Gennem snorkling og praktiske observationer lærer de, hvordan ålegræs fungerer som levested og fødekilde for forskellige marine arter, samt hvordan det bidrager til at reducere mængden af mikroalger ved at tilbageholde kvælstof.

Aktiviteter
Forløbet foregår i og ved vandet, hvor eleverne snorkler for at observere ålegræssets udbredelse og dets betydning for livet i fjorden. De arbejder med feltobservationer og bidrager til kortlægning af ålegræssets udbredelse som en del af en konkret undersøgelse.

Emneområde
Undersøgelse af organismers livsbetingelser og navigation under vandoverfladen. Forløbet understøtter praktisk arbejde med naturfaglige metoder og giver eleverne indsigt i økologiske sammenhænge og behovet for naturbevarelse.