Forløb for udskolingen
Bliv klogere på fjorden – og de store spørgsmål, der knytter sig til den. I vores forløb for udskolingen dykker vi ned i fjordens økosystem, undersøger livet over og under overfladen og stiller skarpt på aktuelle miljøudfordringer som mikroplast og ålegræssets betydning for havmiljøet. Gennem fællesfaglige forløb kobler vi teori og praksis, så eleverne får hands-on erfaring med naturvidenskabelige metoder og dataindsamling i felten. Om I kommer til os, eller vi bringer fjorden til jer, giver vi eleverne en lærerig og engagerende oplevelse, der bringer naturfagene tættere på virkeligheden.

Limfjorden – under overfladen

Fjorden i tal

Fra fjord til bord

Fiskedissektion

Fællesfagligt naturforløb

Mikroplast i Limfjorden

Ålegræs – Limfjordens regnskov
”Der skal være plads til de lidt forsigtige, men de super nørdede skal også have svar på deres spørgsmål – vi skal vide noget, og det gør vi også”
Tine Pedersen
Vi bringer Limfjorden ud
Vi skaber levende læringsoplevelser, uanset hvor I befinder jer. Vores forløb kan skræddersys til jeres ønsker og behov – hvad enten det er som en optakt, et inspirerende indspark, et afbræk i hverdagen eller en afslutning på et længere undervisningsforløb. Vi kan mødes på Limfjordsmuseet i Løgstør, på en strand, havn eller græsplæne tæt på jer, eller direkte på skolen, i børnehaven eller på ungdomsuddannelsen. Uanset hvor undervisningen finder sted, bringer vi Limfjordens kultur- og naturhistorie helt tæt på.
Husk at det er muligt at bestille gratis bus.

Limfjorden – under overfladen
Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
FAQ
- Klassetrin
2. – 9. klasse - Fag
Natur og teknologi
Biologi - Varighed
2 – 3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – september - Pris
Gratis

Fjorden i tal – fjordmatematik
Beskrivelse
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.
Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.
Emneområde
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse - Fag
Matematik - Varighed
2 timer - Sted
Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
April – oktober - Pris
Gratis

Fra fjord til bord
Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien? Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse - Fag
Madkundskab
Historie - Varighed
2 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
800,- til indkøb

Fiskedissektion
Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?
Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.
FAQ
- Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever - Fag
Biologi
Natur og teknik - Varighed
2 timer - Sted
På skolen eller
på Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
800,-

Fællesfagligt naturforløb
„Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget“
Beskrivelse
Fødevareproduktion på land kræver mange ressourcer. Der skal bruges drikkevand til dyrene og markerne skal gødes og plejes, så udbyttet bliver stort. Regenerativ dyrkning af blåmuslinger og tang er en skånsom måde at producere fødevarer på.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation tager vi grejet i trækvogne og går ud til muslingeflåden. Her undersøger vi muslingerne, tager vandprøver og diskuterer forholdene for produktion af fødevarer under overfladen.
Trækkes emnet til eksamen, kan eleverne og naturfagslæreren genbesøge fjordhaven og formidleren for genopfriskning af de tidligere gennemgåede emner.
Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Fagene biologi, fysik, kemi og matematik kommer i spil gennem undersøgelserne.
FAQ
- Klassetrin
8. – 9. klasse - Fag
Eksamensrelateret - Varighed
2 timer - Sted
Fjordhaverne og
på Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Marts – oktober - Pris
Gratis

Mikroplast i Limfjorden
Beskrivelse
Plast findes i alle verden have og også i Limfjorden. De store stykker plast kan findes og bortskaffes, men hvad med de små stykker plast; hvor forsvinder de hen?
Aktiviteter
Efter en kort introduktion fortæller formidleren i et kort oplæg historien om udledning af spilde fra land og konsekvenserne heraf. Derefter inddeles eleverne i grupper som tager vandprøver og gennem mikroskopi identificerer mikroplasten i prøverne. Dyr indtager også mikroplast og eleverne dissekerer desuden blåmuslinger for mikroplast.
Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Der lægges vægt på fagudtryk og faglig viden.
FAQ
- Klassetrin
7. – 9. klasse - Fag
Biologi - Varighed
2 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Hele året - Pris
Gratis

Ålegræs – Limfjordens regnskov
Beskrivelse
Eleverne udforsker Limfjordens økosystem med særligt fokus på ålegræssets rolle. Gennem snorkling og praktiske observationer lærer de, hvordan ålegræs fungerer som levested og fødekilde for forskellige marine arter, samt hvordan det bidrager til at reducere mængden af mikroalger ved at tilbageholde kvælstof.
Aktiviteter
Forløbet foregår i og ved vandet, hvor eleverne snorkler for at observere ålegræssets udbredelse og dets betydning for livet i fjorden. De arbejder med feltobservationer og bidrager til kortlægning af ålegræssets udbredelse som en del af en konkret undersøgelse.
Emneområde
Undersøgelse af organismers livsbetingelser og navigation under vandoverfladen. Forløbet understøtter praktisk arbejde med naturfaglige metoder og giver eleverne indsigt i økologiske sammenhænge og behovet for naturbevarelse.
FAQ
- Klassetrin
7. – 9. klasse
Maks 14 elever - Fag
Biologi
Geografi
Idræt - Varighed
3 timer - Sted
På Limfjordsmuseet- Toiletter og handicaptoiletter
- Mulighed for at spise madpakker
- Legeplads
- Hvornår
Juni, august og september - Pris
Gratis

Kontakt
For mere information kontakt biolog og formidler
Tine Pedersen på
tlf. 98671805
mobil: 31477950
eller [email protected]
Tine har den officielle naturvejlederuddannelse.
Limfjorden – under overfladen
Klassetrin
2. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Natur og teknologi
Biologi
Varighed
2 – 3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – september
Pris
Gratis

Beskrivelse
Under overfladen leves livet helt anderledes end på land. Dyrene er tilpasset omgivelserne og er ikke lette at finde. Mange almindelige dyr i fjorden har en helt unik måde at leve og overleve på, men vi ser dem sjældent.
Aktiviteter
Efter en kort intro får eleverne waders, net, vandkikkerter og spande og inddeles i grupper. Efter en sikkerhedsinstruks fanger de så mange forskellige dyr som muligt.
På stranden sorterer og tæller en lærer dyrene, mens eleverne undersøger dem, og formidleren fortæller om deres ligheder og forskelle. Fangsten danner grundlag for en snak om artsvariation.
Dagen slutter ved akvarierne i Oplevelsescenteret, hvor bl.a. hummerne fodres.
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for biologi samt natur og teknik; undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
Fjorden i tal – fjordmatematik
Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Matematik
Varighed
Ca. 2 timer
Hvor
Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
April – oktober
Pris
Gratis

BESKRIVELSE
Få matematikken ud af klasseværelset. Limfjorden er det perfekte sted til at få matematikken ind i kroppen og gøre begreberne håndgribelige.
Alt efter valg af emne bliver Pythagoras, talmængder og transekter levende gennem bevægelse og hands on opgaveløsninger.
AKTIVITETER
Efter en kort introduktion inddeles eleverne i grupper, som får udleveret opgaver løbende. Læreren og formidleren guider eleverne gennem opgaverne og støtter samarbejdet i grupperne.
EMNEOMRÅDE
Aktiviteterne dækker kompetenceområderne for matematik
Fiskedissektion
Klassetrin
4. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Biologi
Natur og teknik
Varighed
2 timer
Hvor
På skolen eller på Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
800,- til indkøb

Beskrivelse
Hvordan ser fisken ud inden i? Fiskens udseende og kredsløb har tilpasset sig livet i vand. Modsat dyr på land skal den kunne leve og trække vejret under overfladen, men hvordan foregår det?
Aktiviteter
Efter en kort præsentation overværer eleverne en dissektion inden de bliver delt op i grupper og selv skal i gang med at udforske fiskens ydre og indre. Eleverne opfordres til at arbejde sammen om at identificere fiskens organer.
Emneområde
Aktiviteten understøtter kompetencemålene alt efter trin og fase. Fiskedissektion kan anvendes som optakt eller indspark til naturforståelse, undersøgelse af kredsløb eller andet klassen har som emne og mål.
Fra fjord til bord
Klassetrin
4. – 9. klasse
Fag
Historie
Madkundskab
Varighed
2 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
– Toiletter og handicaptoiletter
– Mulighed for at spise madpakker
– Legeplads
Hvornår
Hele året
Pris
800,- til indkøb

Beskrivelse
Hvad kan fjorden byde på? Hvilke forskelle er der på nutidigt valg af råvarer og valg gennem historien? Vi ser på ændringer i madkulturen over tid og eleverne opnår en øget forståelse for mad og måltid i historien.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion giver formidleren et kort oplæg over menneskers udvalg af mad gennem tiden. Eleverne introduceres til de valgte råvarer og opdeles derefter i grupper. Der samarbejdes om at tilberede de valgte råvarer og eleverne opfordres til at sætte ord på deres valg af tilgang til opgaven. Aktiviteten
Emneområde
Aktiviteten understøtter fælles mål for madkundskab; ødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur samt historie; kronologi og sammenhæng samt historiebrug.
Fællesfagligt naturforløb
„Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget“
Klassetrin
8. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Eksamensrelateret
Varighed
2 timer
Hvor
Fjordhaverne og
på Limfjordsmuseet
Hvornår
Marts – oktober
Pris
Gratis

Beskrivelse
Fødevareproduktion på land kræver mange ressourcer. Der skal bruges drikkevand til dyrene og markerne skal gødes og plejes, så udbyttet bliver stort. Regenerativ dyrkning af blåmuslinger og tang er en skånsom måde at producere fødevarer på.
Aktiviteter
Efter en kort præsentation tager vi grejet i trækvogne og går ud til muslingeflåden. Her undersøger vi muslingerne, tager vandprøver og diskuterer forholdene for produktion af fødevarer under overfladen.
Trækkes emnet til eksamen, kan eleverne og naturfagslæreren genbesøge fjordhaven og formidleren for genopfriskning af de tidligere gennemgåede emner.
Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Fagene biologi, fysik, kemi og matematik kommer i spil gennem undersøgelserne.
Mikroplast i Limfjorden
Klassetrin
7. – 9. klasse
Maks 28 elever
Fag
Biologi
Varighed
2 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
Hvornår
Hele året
Pris
Gratis

Beskrivelse
Plast findes i alle verden have og også i Limfjorden. De store stykker plast kan findes og bortskaffes, men hvad med de små stykker plast; hvor forsvinder de hen?
Aktiviteter
Efter en kort introduktion fortæller formidleren i et kort oplæg historien om udledning af spilde fra land og konsekvenserne heraf. Derefter inddeles eleverne i grupper som tager vandprøver og gennem mikroskopi identificerer mikroplasten i prøverne. Dyr indtager også mikroplast og eleverne dissekerer desuden blåmuslinger for mikroplast.
Emneområde
Aktiviteterne understøtter de fælles faglige mål undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Der lægges vægt på fagudtryk og faglig viden.
Ålegræs – Limfjordens regnskov
Klassetrin
7. – 9. klasse
Maks 14 deltagere
Fag
Biologi
Geografi
Idræt
Varighed
3 timer
Hvor
På Limfjordsmuseet
Hvornår
Juni
August
September
Pris
Gratis

Beskrivelse
Eleverne udforsker Limfjordens økosystem med særligt fokus på ålegræssets rolle. Gennem snorkling og praktiske observationer lærer de, hvordan ålegræs fungerer som levested og fødekilde for forskellige marine arter, samt hvordan det bidrager til at reducere mængden af mikroalger ved at tilbageholde kvælstof.
Aktiviteter
Forløbet foregår i og ved vandet, hvor eleverne snorkler for at observere ålegræssets udbredelse og dets betydning for livet i fjorden. De arbejder med feltobservationer og bidrager til kortlægning af ålegræssets udbredelse som en del af en konkret undersøgelse.
Emneområde
Undersøgelse af organismers livsbetingelser og navigation under vandoverfladen. Forløbet understøtter praktisk arbejde med naturfaglige metoder og giver eleverne indsigt i økologiske sammenhænge og behovet for naturbevarelse.