Kanalfogedbolig i kærlige hænder

BYGNINGBEVARING: Limfjordsmuseets markante bygning, den tidligere kanalfogedbolig ved Frederik Den VII’s Kanal, kommer i eksperthænder, når den landsdækkende kampagne Vi Kalker kommer forbi den 18. maj. Alle der vil vide noget om den optimale kalkning er velkomne.

 

Museet udvalgt

Limfjordsmuseets historiske bygning er blevet udvalgt af kampagnen Vi kalker, der er en landsdækkende kampagne sat i værk af virksomheden KALK i samarbejde med bevaringsforeninger over hele landet. Målet er at gøre danskerne klogere på byggematerialer og sætte fokus på det traditionelle nordiske håndværk, kalkning.

Ud over at museet modtager materialer til processen, stiller kampagnen også en af landets fremmeste kalkningseksperter til rådighed. Kalkningseksperten Bjarke Palm vil guide Limfjordsmuseets frivillige kalkelaug igennem den perfekte kalkningsproces, men der er ikke tale om en lukket fest. Arrangementet, der finder sted den 18. maj kl. 10-12 er åbent for alle, der ønsker at få viden om den optimale kalkning.

 

Passer godt ind

Limfjordsmuseets direktør Anders Bloksgaard er begejstret for samarbejdet. ”Ud over de åbenlyse gevinster ved at få eksperthjælp og materialer til at bevare de historiske bygninger optimalt, så handler det også om at vi sammen med KALK gerne vil stille viden om det historiske håndværk til rådighed for omverdenen – noget der i øvrigt passer som hånd i handske til museets egen formidlings- og bevaringsstrategi. I forvejen arbejder vi jo massivt med den håndværksmæssige korrekte bevaring af den sejlende kulturarv. Vi mener ganske enkelt, at museerne skal blive bedre til at fokusere på bevaringen af den immaterielle kulturarv – dvs. de kompetencer og teknikker, som ikke kan placeres i museumsmontre – fordi de enten er placeret i folks hænder eller hoveder.  Og her er kampagnens fokus på at udbrede det traditionelle nordiske håndværk, kalkning, en kærkommen mulighed for at udbrede viden.”

 

Godt for både bygningsbevaring og økonomi

Museet kalker bygningen hvert eneste år, og Anders Bloksgaard gjorde derfor store øjne, da han gennem kampagnen kunne konstatere, at arbejdet dermed ikke var udført med de optimale produkter eller optimale metoder. Valg at både korrekt kalk og korrekt metode – eksempelvis med en kulekalk, der har lagret i mindst 2 år, kan en kalkning holde i op til 10 år. ”Dermed får det den positive sideeffekt, at vi ikke blot bevarer korrekt, men også kan hente en gevinst på både økonomi og arbejdsindsats. Dog er det dog ikke min forventning, at en bygning der ligger i strandkanten kan holde kalkkosten væk i ti år ad gangen. Men kan vi nå op på fem år vil vi jo også være henrykte.” fortæller museumsdirektøren.

Museets bygning er fredet, og det er et krav fra kulturstyrelsen, at man kun bruger kalk. Den traditionelle kalkning rummer imidlertid en række fordele. Udover det er et miljøvenligt produkt, så forebygger det afskalninger og frostskader, og det er desuden godt for indeklimaet. Og så er det en myte, at kalk er besværligt at holde ved lige. Kalker man med de rette metoder og i de rette forhold er det nemt at kalke – ovenikøbet med en lang holdbarhed. Prisen er også overkommelig. Med 6 spande kulekalk, som kan købes til cirka 3000 kroner, kan man faktisk kalke en hel sognekirke.

 

Læs mere om kampagnen på www.vikalker.dk.

 

Share

Løgstør Købstads Vægterlaug

vaegtere sidebar a

Sommeren igennem kan du komme på en spændende tur rundt i Løgstørs gamle gader med Løgstør Købstads Vægterlaug . Læs mere her

Sommeraktiviteter på Limfjordsmuseet

sommerpaaLIM sidebarA

På Limfjordsmuseet sker der noget hver dag hele sommere. Få selv våde fingre og kom helt ned under Limfjordens overflade. Læs mere her.

Skoletjeneste

praktiske oplysninger skoletjeneste

På Limfjordsmuseet tilbyder vi spændende og faglig formidling til børn og unge i daginstitutioner, skoler og på ungdomsuddannelser. Læs mere her

Følg restaureringen af KIRSTINE

Limfjordsmuseets Historiske Bådebyggeri har siden 2013 arbejdet med at restaurere det gamle Limfjordsfartøj KIRSTINE. Følg arbejdet med fartøjet her.

Læs mere